top of page
Search

Tule tyttö hurjine haaveinesi - ylpeänä hauraine haavoinesi

"Älä tule kiltti tyttö,

älä kiiltokuva

tai muottiin menevä.

 

Tule tyttö,

tulta ja tappuraa

tähtisilmä ja tahtoa tulvillaan.

 

Älä tule kelpo tyttö,

älä varjokuva

tai kylkiluu kenestäkään.

 

Älä tule kiltti tyttö,

tule omapäinen

omanlainen

oman polkunsa tyttö

 

Tule tyttö hurjine haaveinesi

ylpeänä hauraine haavoinesi.

 

Riko rajat, jos tahdot

Korjaa niitä, jos et.

Ole juuri se tyttö,

joka piirtää itse taivaalle tähdet."


-Alisa Martikainen


Mitä nuoret tytöt kaipaavat, jotta he voivat löytää omannäköisen arvopolun kohti hyvää elämää?


Tätä pohdimme tällä viikolla Seelan tiimipäivässä ja keskusteluissa kiteytyi paljon sitä, mitä tyttöerityisyys meille tarkoittaa. Meidän nuoremme tarvitsevat tilaa, aikaa ja vahvaa turvallista läsnäoloa. Nuoruuteen kuuluvat äärimmäisetkin mustavalkoiset mielipiteet, jotka voivat olla meille aikuisille kutsu monenlaisiin keskusteluihin erilaisten näkökulmien esiintuomiseksi. Pohdimme myös, miten saamme antaa monenlaisten mielipiteiden ja maailmakuvien tulle näkyväksi, eikä meidän tarvitse olla muuttamassa ketään ihmistä. Voimme antaa tyttöjen kasvaa juuri sellaisiksi, kuin heidät on tarkoitettu. Keskusteluja voimme käydä ja tuoda oman esimerkeillämme esiin omia arvojamme, jotta tytöt voivat laajentaa kuvaansa tästä maailmasta.


Pohdimme myös mihin asioihin voimme toisen ihmisen elämässä vaikuttaa ja miten voimme tunnistaa arvostavat rajat ohjaustyössä. Näitä rajoja emme saa rikkoa, voimme vain vahvasti auttaa tyttöjä tekemään hyvää ja terveellistä elämää vahvistavia valintoja.





Meiltä on aikuisina löydyttävä rohkeutta nostaa keskusteluun tilanteita, joissa tunteet leimahtavat esiin. Ne voivat antaa meille arvokasta tietoa tyttöjen tarpeista, joita heidän on vaikeaa tunnistaa. Tunteet ovat tarpeiden viestintuojia ja monesti tytöt ovat tottuneet piilottamaan niin tunteitaan, kuin tarpeitaan. Tytöt oireilevat pahaa oloaan monesti kääntymällä sisään, jotta he eivät erottuisi joukosta. Sosiaalinen yhteenkuulumisen tunne yritetään saavuttaa keinolla millä hyvänsä. On helpompi hylätä itsensä, kuin tulla toisten hylkäämäksi, kuten psykoterapeutti Emilia Kujala on viisaasti todennut. Joten se, että tunteet näkyvät ja kuuluvat, on hyvä asia. Tästä voimme aloittaa vahvistamaan tervettä itsesäätelyn taitoa, jossa tunteet saavat tulla esiin itseä tai muita vahingoittamatta.


Seelassa haluamme tukea tyttöjen itsetuntemuksen taitoja, jotta heidän ei tarvitsisi mukautua kenenkään toisen asettamaan muottiin. Vaikka moni asia on yhteiskunnassamme tuonut vapautta myös tyttöjen ahtaiden roolien suhteen, niin historian perintönä vaikuttavat odotukset ja käyttäytymismallit tulevat väistämättä esiin aikuisten vuorovaikutuksessa, edustavathan he aina omaa aikaansa. Myös sukujen tarinat ovat niin hyvässä, kuin huonossakin suhteessa ovat vaikuttamassa vahvasti nuorten tyttöjen elämässä joko traumakäyttäytymisenä tai selviytymiskeinoina.


Haluamme kuulua johonkin joukkoon, yksinjääminen ja ulkopuolisuus on ihmiselle äärettömän kipeä kokemus. Valitettavan monella tytöllä on näitä kipeitä kokemuksia ja kun he eivät ole mukautuneet muotteihin, tulee heistä usein maalitauluja. Olen kuullut liian monta tarinaa häpäisystä, missä tytön kuvia tai muuta herkkää sisältöä on levitetty somessa. Häpeä sulkee ulos yhteisöstä ja valitettavasti tässä historia toistaa tarinaa- häpeällä on aina pidetty naisia ahtaalla. Ulkopuolisuus saa tytötkin etsimään porukkaa, johon kuulua, mutta hinta voi olla kova. Päihdemaailmassa tytöt ovat erityisen haavoittavassa tilanteessa ja oman kehon rajat voivat särkyä lopullisesti. Seelassa haluamme vahvistaa tyttöjen omanarvontunnetta ja taitoa tunnistaa omia rajoja myös ihmissuhteissa.


Teemme vahvoilla arvoilla tyttöerityistä työtä, jotta jokainen tulta ja tappuraa tunteva tähtisilmätyttö voisi haaveilla toiveikkaasta tulevaisuudesta. Jotta jokainen tyttö voisi piirtää oman taivaansa tähdet.

 

Kirjoittaja:

 

Anne-Mari Kuusimäki

Seela Sijaishuolto Oy:n henkiköstövalmentaja, KT, kouluttaja, ratkaisukeskeinen nepsy-valmentaja, yksilö- ja yhteisövalmentaja, kognitiivisen käyttäytymisterapian opiskelija

 
 
 

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page